CHARLES & RAY EAMES

ARTIK HİÇBİR ŞEY ESKİSİ GİBİ DEĞİL!

     Hiçbir tasarımcı onlar kadar ünlü olmadı. Amerika’nın başına gelen en yaratıcı isimlerden Charles&Ray Eames, sadece duygusal ve entelektüel düzeyde uyuşan bir çift olarak kalmadı; üstün zekası,sıra dışı artistik bakışları ve doğru çözümlemeleri ile tasarım dünyasının farklı bir boyuta ulaşmasını sağladı. Eames’lerden sonra tasarımın bütün kriterleri tamamen değişti.

EAMES ÇAĞI

Mimar olan Charles ile ressam ve heykeltıraş Ray, 1978’de Charles’in ölümüne kadar beraberdi. Birlikte çalışıyor olmanın zorlukları, zaman zaman evliliklerinin işkenceye dönüşmesine neden olsa da, uzun yıllar boyunca 20. Yüzyıl mimarisinin en başarılı örneklerinden biri olarak nitelendirilen Los Angeles’taki stüdyolarında üretmeye devam ettiler. Bu kadar ilham verici bir çiftin özel hayatının merak edilmesi kaçınılmaz oluyor tabi. Siz en iyisi, Eames’lerin hayatına dair daha ayrıntılı bilgileri Jason Cohn ve Bill Jersey’nin American Masters serisi için hazırladığı Eames’ler hakkında yapılan ilk film niteliğindeki ‘Charles&Ray Eames: The Architect and the Painter’ isimli belgesel aracılığı ile ulaşın. Kızları Lucia Eames ve torunları Eames Demetrios başta olmak üzere, Eames ofisinde çalışan tasarımcılardan, çiftin arkadaşlarından ve döneme tanıklık edenlerden, Eames çağı olarak nitelendirilen dönemin ruhunu dinleyin.

KONFORUN MODERN HALİ

Eames tasarımı olup da kült mertebesinde yer almayan bir ürün var mı? Sayısız tasarım arasında seçim yapmak gerçekten zor oluyor. Mesela Time dergis tercihini ‘Lounge Chair Wood’tan yana kullanmış ve bu ürünü yüzyılın mobilyası listesinde bir numaraya yerleştirmiş. Bizim tercihimiz ise, konforun modern dünyadaki hali ‘Lounge Chair’ ve estetiğin tasarımda ulaşabileceği doruk nokta ‘La Chaise’den yana oldu.

FORM VE İŞLEV

1948 yılında Museum of Modern Art’ın düzenlediği ‘Ev Mobilyalarında Organik Tasarım’ adlı yarışma için tasarlanan ‘La Chaise’ sandalye, Gaston Lashaise’ın ‘Floating Figure’ adını verdiği heykelden ilham almış. Uzay boşluğunda süzülen bir kadın figürü olan bu heykelin, Charles&Ray Eames’in ellerinden farklı oturma şekillerine olanak tanıyan eşsiz bir sandalye olarak karşımıza çıkması elbette tesadüf değil. Dramatik ve dikkat çekici formu ile yerleştirildiği her mekana imzasını atan ‘La Chaise’ sandalye, yapışık iki fiberglastan oluşan kaplama gövde , krom bacaklar ve doğal meşe ayaklardan oluşuyor. Alışıldık formlara aşina gözlerin estetik algısıyla oynayan ‘ La Chaise’ sandalyenin üretimi devam ediyor. Gaston Lachaise, heykelinin bu kadar harika bir oturma elemanına ilham olduğunu bilseydi, acaba ne yapardı?

PATRON GİBİ!

Eames dünyasında bir ürünün güzel ama kullanışsız olması hiçbir şey ifade etmiyor. Ray Eames’in, Charles’a yazdığı bir mektupta ‘’ Çok rahat görünüyor ama sanki hiç tasarlanmamış ‘’ diye tarif ettiği ‘Lounge’ sandalye, resmi adı ile ‘Eames Lounge’,  her yanından konfor fışkıran görüntüsü ile çok kısa sürede modern tasarımın ikonlarından biri haline geldi. Herman Miller firması için tasarlanan bu ürün, Eames çiftinin yüksek gelir grubu için tasarladığı ilk ürün olma özelliğine sahip 1956 yılında satışa çıkan bu kolçaklı sandaye, ‘yüksek tasarım’ dünyasına çalışan tasarımcıların, tasarım yaparken konfora da dikkat etmeleri gerektiğini gözler önüne serdi.
Üç adet kontrplağın ısı aracılığı ile bükülmesi ve beysbol eldiveni derisini andıran yüzeyi ile Charles Eames’in de dediği gibi  ‘’Çok kullanılacak sıcak ve yenilikçi bir salon mobilyası,’’ kategorisinin en çok aranan ürünü olarak günümüzde de  üretilmeye devam ediyor.Sandalyenin dış kaplaması ile minderleri aynı ebatta. Oturma kısmı ile aynı ebatta birde pufu var.

20. yüzyılın en başarılı tasarımlarının sahibi olan Charles&Ray Eames, farklı malzemeleri kullanmaktan çekinmeyen cesur tavırlarıyla ve basitliğin şiirsel dilini yakalayan üsluplarıyla kült tasarımlara imza attılar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kaynak:housebeautiful-100.sayı